Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2013

Λεξιλογικές Ασκήσεις (Ι)


ΔΙΑΛΟΓΟΣ

1.Να επιβεβαιώσετε ή να απορρίψετε το περιεχόµενο των προτάσεων σηµειώνοντας σωστό ή λάθος:

α) Πιστεύω ότι δε θα αποκαλύψει τίποτε. Είναι πολύ λακωνικός.

β) Πάντα κατορθώνει και µας αποστοµώνει. Είναι ετοιµόλογος.

γ) Αυτός ο νεαρός είναι, πράγµατι, αυθάδης. Διαρκώς λέει μεγάλα λόγια.




ΔΙΑΛΟΓΟΣ

1.Να επιβεβαιώσετε ή να απορρίψετε το περιεχόµενο των προτάσεων σηµειώνοντας σωστό ή λάθος:

α) Πιστεύω ότι δε θα αποκαλύψει τίποτε. Είναι πολύ λακωνικός.

β) Πάντα κατορθώνει και µας αποστοµώνει. Είναι ετοιµόλογος.

γ) Αυτός ο νεαρός είναι, πράγµατι, αυθάδης. Διαρκώς λέει μεγάλα λόγια.

δ) Γίνεται τόσο πειστικός µε τα επιχειρήµατά του, ώστε πάντοτε συµφωνούµε µε τη γνώµη του.

ε) Πόσο εχέµυθος ήταν ο παππούς! Μιλούσε τόσο όµορφα που µας γοήτευε.

α) Όποιος έχει περισσότερες γνώσεις πάνω σε ένα θέµα, έχει το δικαίωµα να µονοπωλεί το λόγο.

β) Όταν µιλούν ταυτόχρονα οι συνοµιλητές, ο διάλογος γίνεται πιο ενδιαφέρων.

γ) Επιτυχηµένος είναι ο διάλογος µόνο όταν στο τέλος οι συνοµιλητές συµφωνούν.

δ) Τα έντονα εξωγλωσσικά στοιχεία µπορεί να απόσπάσουν την προσοχή των συνοµιλητών από τα λεγόµενα.

ε) Όταν η σχέση ποµπού και δέκτη λειτουργεί αµφίδροµα, ο διάλογος είναι αποτυχηµένος.

στ) Οι ατέρµονες συζητήσεις δεν είναι δείγµα γόνιµου διαλόγου

2. Να συµπληρώσετε τα κενά στις επόµενες προτάσεις µε µία από τις λέξεις: συνέδριο, συνέλευση, συνεδρίαση, συµβούλιο, σύσκεψη, συνδιάσκεψη, συνοµιλία, συζήτηση.

• Η νέα οικονοµική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα συζητηθεί σε ........................... κορυφής, στις Βρυξέλλες.

• Τα δεκαπενταµελές µαθητικό ........................................... σε έκτακτη ..................................... του αποφάσισε τη συµµετοχή του σχολείου στις εκδηλώσεις του .ήµου για το περιβάλλον.

• Στο ετήσιο ........................... της Καρδιολογικής Εταιρείας επισηµάνθηκαν οι βλαβερές συνέπειες του καπνίσµατος στη λειτουργία της καρδιάς.

• Η γενική ................................ των εργαζοµένων αναβλήθηκε, γιατί δεν είχε απαρτία.

• Ο υπουργός προσκάλεσε σε .............................. τους αρµόδιους φορείς, προκειµένου να ληφθούν µέτρα για την αντιµετώπιση των συνεπειών µιας νέας ενδεχόµενης πληµµύρας.

3.Να συµπληρώσετε τα κενά µε µία από τις λέξεις: άγονος, εποικοδοµητικός, υποκειµενικός, αντικειµενικός, ατέρµονος, διεξοδικός.

• Όταν επιτυγχάνεται η επικοινωνία των συνοµιλητών, τότε ο διάλογος είναι ........................... .

• Το δηµοκρατικό κλίµα αποτελεί τη θεµελιώδη ........................... προϋπόθεση του διαλόγου.

• Χωρίς τη διάθεση υποχώρησης των οµιλητών ο διάλογος γίνεται .................

• Το ήθος των οµιλητών, ως ........................... προϋπόθεση, µπορεί να ευνοήσει ή να µαταιώσει το διάλογο.

4.Να συµπληρώσετε τα κενά στις παρακάτω προτάσεις µε µία από τις εκφράσεις που βρίσκονται στην παρένθεση:

* Ο υπεύθυνος του δήµου για µια ακόµη φορά υποσχέθηκε στους κατοίκους πως θα ασφαλτοστρωθεί ο δρόµος. ......................................................... (τα πολλά λόγια είναι φτώχεια, πες κανένα λόγο στον Υπουργό, λόγος να γίνεται).
* Οι κάτοικοι όµως εξαγριώθηκαν: «Γελιέσαι, αν νοµίζεις ότι µπορεί να µας κοροϊδεύεις συνέχεια», του είπαν. ......................................................... (µεγάλο λόγο ξεστόµισες, τα πολλά λόγια είναι φτώχεια, θα δώσεις λόγο για τις πράξεις σου!)
* Τέλος, ο πιο ψύχραιµος πρότεινε να συναντήσουν απευθείας τον ίδιο το δήµαρχο, γιατί ......................................................... (ο λόγος του είναι συµβόλαιο, αυτός έχει λόγο εδώ µέσα, κατά µείζονα λόγο).
* Άλλωστε, αν τελικά το υποσχεθεί, σίγουρα θα το πραγµατοποιήσει, µια και ......................................................... (επ. ουδενί λόγω, ο λόγος του είναι συµβόλαιο, µεγάλο λόγο ξεστόµισε).

5. Ενώστε µε µία γραµµή τη λέξη µε τη σηµασία της:

i) ταυτολογία α) έκθεση πεπραγµένων, απόδοση λογαριασµού

ii) λογοκλόπος β) ακριβολόγος

iii) υπόλογος γ) αυτός που παρουσιάζει τα λεγόµενα του άλλου σαν

δικά του

iv) ετυµηγορία δ) επανάληψη του ίδιου νοήµατος µ. άλλα λόγια

v) λεπτολόγος ε) αυτός που οφείλει να δώσει λόγο για

τις πράξεις του

vi) λογοδοσία στ) συντοµία στο λόγο, λακωνικότητα

vii) βραχυλογία ζ) η εξήγηση της προέλευσης µιας λέξης

1. Να συµπληρώσετε τα κενά στις παρακάτω προτάσεις επιλέγοντας την κατάλληλη λέξη από αυτές που βρίσκονται στην παρένθεση.

Το όψιµο ενδιαφέρον της δηµοτικής αρχής δεν µπορεί τελικά να σώσει το παλιό νεοκλασικό κτίσµα από τη(ν) ...................................... (διάβρωση, ανοικοδόµηση, κατάρρευση). Όσο διάστηµα παρέµενε ........................................ (ξεθεµελιωµένο, ερείπιο, ετοιµόρροπο), έπρεπε να είχε χαρακτηριστεί ................................ (πατροπαράδοτο, διατηρητέο, πατρογονικό), ώστε να είχαν έγκαιρα αρχίσει οι εργασίες για τη(ν) .................................................. (ανακαίνισή, συντήρησή, ανοικοδόµησή) του. Σήµερα, έχει πλέον ............................................................... (µεταβληθεί σε ερείπια, διαβρωθεί, κατεδαφιστεί) και το µόνο που αποµένει είναι η ............................... (ανέγερσή, ανοικοδόµησή, κατεδάφισή) του και η ........................................ (ανακαίνιση, αναπαλαίωση, ανέγερση) στη θέση του µιας νέας οικοδοµής.

2. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της στήλης Α, που εκφράζουν οικείο ύφος, µε ισοδύναµες της στήλης Β, που δηλώνουν µεγαλύτερη επισηµότητα (δύο λέξεις της στήλης Β δε θα χρησιµοποιηθούν).

Α Β

1. ζυγώνω α.παρεισφρέω

2. κρεµώ β. αναρτώ

3. τρυπώνω γ. προσεγγίζω

4. παραγκωνίζω δ. συνωστίζοµαι

ε. υποσκελίζω

3. Να συµπληρώσετε τα κενά στις επόµενες προτάσεις µε µία από τις λέξεις που δίνονται. Να φροντίσετε, ώστε η επιλογή σας να ταιριάζει µε το ύφος της πρότασης.

(αυτόχθων ντόπιος έρεισµα ξεκρέµαστος στήριγµα συνωστίζοµαι στριµώχνοµαι εκκρεµής παρέκκλιση λοξοδρόµηση)

α) Τα έργα που εκτελούνται στην περιοχή επιβάλλουν ...................... από την κανονική µας πορεία.

β) Έξω από τα καµαρίνια του θεάτρου πολλοί θεατές ................................... για να συγχαρούν την πρωταγωνίστρια.

γ) Καλοί κι ευγενικοί µου φάνηκαν οι ...................................... κάτοικοι. Μας εξυπηρέτησαν σε ό,τι τους ζητήσαµε.

δ) Το πρόγραµµα πρέπει να τηρηθεί όπως έχει. Κάθε ............................... από τους αρχικούς µας στόχους θα αποβεί εις βάρος της οικονοµίας.

ε) Μετά το τέλος των συνοµιλιών δύο θέµατα παρέµειναν ............................. στις σχέσεις των δύο χωρών.

στ)Πολύτιµο ..................................... στη δύσκολη στιγµή της ζωής του βρήκε τη συµπαράσταση του φίλου του.

ζ) Οι αρχαίοι Αθηναίοι διακήρυτταν ότι ήταν ........................................ στην Αττική.

η) ..................................... µέσα στο πλήθος και ξέφυγε από τους διώκτες του.

θ) Άνθρωπος χωρίς ηθικά ............................................... δεν είχε κανέναν ενδοιασµό προκειµένου να επιτύχει το σκοπό του.

ι) Μη γνωρίζοντας κανέναν µέσα σ. εκείνη τη συντροφιά ένιωθε ........................... και σύντοµα έφυγε.

4. Να συµπληρώσετε τα κενά των προτάσεων µε µία από τις λέξεις που δίνονται (δύο λέξεις δεν χρησιµοποιούνται).

(απόσπαση πλεύρισµα προσέγγιση πρόσβαση, προσχώρηση µετακίνηση προσπέλαση)

1. Τα βράχια που ορθώνονται απότοµα στην πίσω πλευρά του κάστρο καθιστούσαν πάντοτε αδύνατη την ................................

2. Η ....................... των πέντε βουλευτών στο αντίπαλο κόµµα προκάλεσε κυβερνητική κρίση.

3. Η ........................... των σωστικών συνεργείων στον τόπο του δυστυχήµατος έγινε δυνατή µόνο µε τη βοήθεια ελικοπτέρου.

4. Όµορφο οικόπεδο και µε ωραία θέα! .υστυχώς όµως δεν έχει ................................... στη θάλασσα

5. Η διαδικασία .................................... του πλοίου είναι πολύ επικίνδυνη. Απαιτεί ιδιαίτερη δεξιοτεχνία από τον καπετάνιο για να µη δηµιουργηθούν δυσάρεστα απρόοπτα.

5. Να αναγνωρίσετε αν η χρήση των υπογραµµισµένων λέξεων, οι οποίες δηλώνουν αλλαγή θέσης, είναι σωστή ή όχι, σηµειώνοντας [Σωστό Λάθος].

α) Ελήφθησαν όλα τα µέτρα για την έγκαιρη µεταφορά των τραυµατιών στο νοσοκοµείο

β) Ευτυχώς, πήρε µετάσταση και τώρα υπηρετεί στην πόλη του.

γ) Για τη µετακίνηση του σταµατηµένου αυτοκινήτου χρειάστηκε γερανός

δ) Στις άγονες και φτωχές περιοχές παρουσιάζεται έντονο το φαινόµενο της µετανάστευσης των κατοίκων.

ε) Ο καθηγητής των µαθηµατικών ανήκει στο Γυµνάσιο. Φέτος ήρθε προσωρινά στο Λύκειο µε µετάταξη.

στ) Χρόνια ονειρευόταν τη µετάθεση στην πρωτεύουσα και τώρα που ήλθε, ένιωθε θλίψη, που άφηνε το χωριό

ζ) Κάθε χρόνο ζητεί απόσπαση σε κάποιο γραφείο που βρίσκεται πιο κοντά στο σπίτι του

6. Να επιλέξετε τη σωστή σηµασία της λέξης, (για κάθε λέξη υπάρχει µόνο µια σωστή απάντηση). Να γράψετε προτάσεις, στις οποίες οι λέξεις θα χρησιµοποιούνται µε τις επιλεγµένες σηµασίες.

1. µεταίχµιο: α) αιχµηρό αντικείµενο

β) ενδιάµεσο διάστηµα ανάµεσα σε δύο στρατούς

γ) σηµείο που µετέχουν όλοι

δ) σηµείο που απέχει ίσα από τα άκρα

2. εµβόλιµος: α) εµβολιασµένος

β) χτυπηµένος από έµβολο

γ) βολικός

δ) παρεµβαλλόµενος σε µια κανονική σειρά

3. ένθετος: α) υιοθετηµένος

β) σε καλή κατάσταση

γ) παρατηµένος

δ) τοποθετηµένος µέσα

4. ορόσηµο: α) σηµείο που δείχει τα όρια

β) οροσειρά

γ) σηµείο της οροφής

δ) εκεί απ. όπου αρχίζει ένα όρος

5. εγκλωβισµένος: α) περιορισµένος σε µικρό χώρο

β) µε εγκυκλοπαιδική µόρφωση

γ) προσαρµοσµένος στο κλίµα µιας περιοχής

δ) στολισµένος

6. παρείσακτος: α) όποιος αλλάζει πορεία

β) αυτός που εισχωρεί κάπου µε πλάγιο τρόπο

γ) εκείνος που εισβάλλει πανηγυρικά

δ) όποιος αποµακρύνεται χωρίς να τον πάρουν είδηση

7. διαµπερής: α) αυτός που ολοκληρώνει µια αποστολή

β) εκείνος που µεταφέρει κάποιον από τη µία όχθη στην άλλη

γ) αυτός που διαπερνάται από τη µία άκρη στην άλλη

δ) εκείνος που εύκολα εξάγει συµπεράσµατα

8. διάτρητος: α) αυτός που πρέπει να διατηρηθεί

β) διασκορπισµένος

γ) τρυπηµένος πέρα ως πέρα

δ) γεµάτος στίγµατα



7. Αντιστοιχίστε τις σωστές απαντήσεις:

Υπηρεσιακή αναφορά ,Δελτίο ειδήσεων ,Βιογραφία ,Αποµνηµονεύµατα ,Ηµερολόγιο ,Διήγηµα

Ιστορικό µυθιστόρηµα ,Κατάθεση µάρτυρα ,Ηρωικό έπος .

α. Να παρουσιάσει τη δράση µιας σηµαντικήςή, απλώς, ενδιαφέρουσας για το κοινό προσωπικότητας.

β. Να εκθέσει ό,τι γνωρίζει σχετικά µε µία εκδικαζόµενη υπόθεση.

γ. Να κάνει ευρέως γνωστά τα έργα και τις ηµέρες του, εφόσον κρίνει ότι υπήρξαν αξιόλογα για τον τόπο και την εποχή τους.

δ. Να καταγράψει προσωπικές εµπειρίες.

ε. Να ενηµερώσει το κοινό για τα γεγονότα της πολιτικής και κοινωνικής επικαιρότητας.

στ. Να σκιαγραφήσει ενδιαφέρουσες φυσιογνωµίες, σ. ένα σκηνικό από πραγµατικά και πλασµατικά γεγονότα της εποχής τους.

ζ. Να ενηµερώσει τους αρµόδιους σχετικά µε ένα θέµα, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες

ενέργειες.

η. Να αναπτύξει µιαν άποψη, να αναδείξει µια αξιοπρόσεκτη κατάσταση, αναπαριστώντας

µία λίγο-πολύ φανταστική περίσταση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου