Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2013

Λεξιλογικές Ασκήσεις (ΙΙΙ)

Β

ΕΠΙΠΕΔΑ ΥΦΟΥΣ

α) επιεικές β) αγενές γ) υποκριτικό δ) αυστηρό ε) οικείο/ φιλικό στ) τυπικό ζ) απειλητικό

1. Αγαπητοί συµµαθητές και συµµαθήτριες, δεν θα σας κουράσω µε µακροσκελείς οµιλίες. Μόλις χθες τελειώσαµε το βάψιµο των τάξεων.

2. Λοιπόν προσέξτε καλά, µην ξαναπιάσω κανέναν να λερώνει τους φρεσκοβαµµένους τοίχους, γιατί αλίµονό του!

3. Πρέπει επιτέλους να µάθουµε να σεβόµαστε την αισθητική και την καθαριότητα του χώρου όπου

περνάµε ένα µέρος της ζωής µας.

4. Γιατί δε φτάνει που δε µας βοηθήσατε οι περισσότεροι, παρά κοιτάζατε σα χαζοί και ήσαστε και όλο κριτική από πάνω, αλλά είδα σήµερα κι έναν µαντράχαλο του Γ2 να πατάει µε το ποδάρι του τον τοίχο.

5. Αυτά βλέπουν και οι µικροί της Α΄ και δικαιολογηµένα κάνουν τα ίδια.

6. Ξέρω ότι είµαστε ζωηρά αλλά καλά παιδιά και δεν χρειάζονται εκφοβισµοί και τιµωρίες. Με λίγη καλή διάθεση µπορούµε να διατηρήσουµε καθαρό και πολιτισµένο το χώρο που µε τόσο κόπο ανακαινίσαµε.

2. Να αντιστοιχίσετε κάθε φράση της στήλης Α µε τον οµιλητή -στη στήλη Β- ο οποίος είναι πιο πιθανό να τη χρησιµοποιήσει, ιδιαίτερα κατά την εργασία του (ένα στοιχείο της στήλης Β περισσεύει).

1. Η ικανοποίηση του αιτήµατος

2. Η ανάκαµψη της οικονοµίας

3. Κάµψη του κορµού δεξιά

4. Της αυγής το δροσάτο ύστερο αστέρι

5. Ο δρόµος της εγκράτειας και της αρετής

6. Παραλαβή νέων απορριµατοφόρων και κάδων

ανακύκλωσης

7. Το κηπάριο στην πρόσοψη

8. Αστραφτερή λάµψη, ονειρεµένη καθαριότητα

9. Η εκφορά του λόγου, η µουσική των προτάσεων



Β ΠΙΘΑΝΟΙ ΟΜΙΛΗΤΕΣ

α) Καθηγητής φυσικής αγωγής

β) Δήμαρχος

γ) Συνδικαλιστής

δ) Συντάκτης διαφηµιστικών κειµένων

ε) Ιερωµένος

στ) Ποιητής

ζ Αρχιτέκτονας

η Πρωθυπουργός

θ) Σκηνοθέτης θεάτρου

ι) Αρτοποιός


3. Να βρείτε ποιο από τα επαγγέλµατα της στήλης Β είναι πιθανό να ασκεί κάθε οµιλητής της στήλης Α. Ένα επάγγελµα της στήλης Β δεν θα χρησιµοποιηθεί. Ορισµένες από τις προτάσεις της στήλης Α θα µπορούσαν να αντιστοιχούν σε δύο από τα επαγγέλµατα της στήλης Β. Να εντοπίσετε µία τέτοια περίπτωση και να δικαιολογήσετε την επιλογή σας.

1. Μείναµε αρόδο δυο εβδοµάδες και περιµέναµε τη λάντζα να µας φέρει το ταχυδροµείο.

2. Αν η µητέρα σας κρατήσει την ψιλή κυριότητα του ακινήτου, τότε δεν µπορείτε να το πουλήσετε χωρίς τη συγκατάθεσή της.

3. Δεν πρέπει να ξεχνάµε πως ένα κύµα χαρακτηρίζεται από δύο αριθµούς: την ταχύτητα και το µήκος του.

4. Οι πολλαπλές τοµές σ. αυτή την αξονική τοµογραφία εγκεφάλου εµφανίζουν συγκεντρώσεις ασβεστίου.

5. Εδώ έχουµε µία αναπαράσταση της εσωτερικής αυλής του µεγάρου της Πύλου.

6. Τα πολλά τεµάχια λίθων και ελεφαντόδοντου που βρίσκονται διεσπαρµένα σε διάφορα σηµεία του ανακτόρου και των σπιτιών υποδηλώνουν ότι ένα τµήµα του ανθρώπινου δυναµικού ασχολήθηκε µε την τέχνη του λιθοξόου ή του µικρογλύπτη.

7. Πρέπει να εξακριβώσουµε από πού προέρχεται ο θόρυβος του κινητήρα στις χαµηλές στροφές και να βρούµε πού γίνεται διαρροή λαδιού.


α) αυτοκινητιστής

β) δικηγόρος

γ) γιατρός

δ) αρχιτέκτονας

ε) αρχαιολόγος

στ) ναυτικός

ζ) φυσικός

η) µαθηµατικός

4. Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση σηµειώνοντας Χ στο αντίστοιχο πλαίσιο.

Α) Το θεατρικό έργο που θα ανεβάσουµε διαδραµατίζεται σε µια γειτονιά. Ο Γιώργος ανέλαβε να ζωγραφίσει τις προσόψεις των σπιτιών. Θα ασχοληθεί αποκλειστικά µε τη(ν)

α) τοιχογραφία γ) σκηνογραφία,

β) τοπιογραφία, δ) νωπογραφία του έργου.

Β) Τα γκράφιτι στους τοίχους του σχολείου µας είναι µια σύγχρονη µορφή

α) νωπογραφίας, γ) τοιχογραφίας,

β) ακουαρέλας, δ) σκηνογραφίας.

Γ) Αρκετοί συµµαθητές µας τα καταφέρνουν στο σχέδιο γι. αυτό στην εφηµερίδα του σχολείου έχουµε αρκετές

α) ακουαρέλες, γ) τοπιογραφίες,

β) θαλασσογραφίες, δ) γελοιογραφίες.

Δ) Στο µάθηµα των Καλλιτεχνικών συνειδητοποίησα µόλις προχθές ότι οι ζωγραφιές µε νεροµπογιές που φτιάχνω τόσα χρόνια είναι

α) νωπογραφίες, γ) ακουαρέλες,

β) τοπιογραφίες, δ) θαλασσογραφίες.

Ε) Μια δύσκολη τεχνική στην τοιχογραφία όπου ζωγραφίζουν πάνω στον υγρό ασβέστη, όσο αυτός διατηρεί την υγρασία ονοµάζεται

α) τοπιογραφία, γ) θαλασσογραφία,

β) ακουαρέλα, δ) νωπογραφία.

5. Στις ακόλουθες προτάσεις οι υπογραµµισµένες λέξεις άλλοτε χρησιµοποιούνται σωστά και άλλοτε εσφαλµένα. Να σηµειώσετε Χ στο αντίστοιχο πλαίσιο και στη συνέχεια να αντικαταστήσετε κάθε λανθασµένη λέξη µε την αντίστοιχη σωστή.

Σωστό Λάθος

α) Στις δηµοπρασίες έργων τέχνης που γίνονται στο

Λονδίνο οι ερασιτέχνες όλου του κόσµου σπεύδουν

να αγοράσουν σπάνια δηµιουργήµατα

β) Οι Μέδικοι της Αναγέννησης ήταν δεξιοτέχνες

και χρηµατοδότησαν πολλούς καλλιτέχνες της εποχής,

για να µπορέσουν να φιλοτεχνήσουν τα έργα τους.

γ) Παρά την ηλικία του ο νεαρός παίζει υπέροχα βιολί!

Τον χαρακτηρίζουν ως τον νεότερο κοµψοτέχνη της

ορχήστρας.

δ) Με ερασιτέχνες µόνο δεν είναι εφικτό να προχωρή-

σουν οι εργασίες, χρειάζονται ειδικευµένοι τεχνίτες.

ε) Δεν έχει σπουδάσει αρχαιολογία, έχει όµως πολλές

γνώσεις πάνω στην επιστήµη. Είναι ένας φιλότεχνος

αρχαιολόγος.

στ) Κάθε κόσµηµα από τα χέρια του είναι προσεγµένο

µέχρι την τελευταία λεπτοµέρεια. Στη δουλειά του

θεωρείται κοµψοτέχνης.

6. Να συµπληρώσετε τα κενά των προτάσεων επιλέγοντας το κατάλληλο ουσιαστικό από αυτά που δίνονται στις παρενθέσεις :

α) Οικονοµική.............(συµβολή, ενίσχυση, προστασία) 200.000 δραχµών προσέφερε η κοινότητα στους πληµµυροπαθείς.

β) Τα έσοδα λειτουργίας του συλλόγου καλύπτονται από τις ετήσιες οικονοµικές .......................(ενισχύσεις, αρωγές, συνδροµές ) των µελών του.

γ) Χωρίς την κρατική ..................................... (προστασία, υποστήριξη, συνδροµή) θα ήταν αδύνατον να ολοκληρωθεί το έργο.

δ) Ανέλπιστη ................................... (συµβολή, επικουρία, συνδροµή) για την αντιµετώπιση της οικονοµικής κρίσης της επιχείρησης αποτέλεσε η χορήγηση δανείου.

ε) Η οικογένειά του τού πρόσφερε την αναγκαία ηθική ............................... (ενίσχυση, επικουρία, συµπαράσταση) στις δύσκολες στιγµές της ζωής του.

στ) Η ...................................... (συµβολή, αρωγή, ενίσχυση) των κατοίκων στην άµεση κατάσβεση της πυρκαγιάς ήταν καθοριστική.

7. Στις ακόλουθες προτάσεις να αντικαταστήσετε το ρήµα βοηθώ µε το κατάλληλο συνώνυµο από αυτά που δίνονται στον πίνακα (ένα περισσεύει).

ενισχύω παραστέκοµαι επικουρώ

εξυπηρετώ υποστηρίζω ωφελώ

α) Οι συγγενείς και οι φίλοι τους βοήθησαν ................. ολόψυχα στις δύσκολες στιγµές, γι. αυτό και αντιµετωπίζουν πάλι µε αισιοδοξία τη ζωή.

β) Εφόσον ο πατέρας του αρνήθηκε να τον βοηθήσει ................. οικονοµικά για να αγοράσει ένα µηχανάκι, εκείνος αποφάσισε να εργαστεί το καλοκαίρι για να εξοικονοµήσει το ποσόν.

γ) Τι ταλαιπωρία! Ώρες πηγαινοερχόµουν από γραφείο σε γραφείο και κανείς υπάλληλος δεν µπόρεσε να µε βοηθήσει..................

δ) Είναι πολύ αγαπηµένα αδέλφια. Ο µεγάλος πάντοτε βοηθά ................. τον µικρότερο, όταν ο δεύτερος έχει προβλήµατα µε τους φίλους του.

ε) Η εντατική προπόνηση την παραµονή του αγώνα δεν βοήθησε ................. καθόλου την επίδοση της οµάδας.

8. Να χαρακτηρίσετε κάθε κείµενο της στήλης Α ως προς το είδος του, χρησιµοποιώντας τα στοιχεία της στήλης Β (ένα από αυτά τα στοιχεία περισσεύει). Έπειτα να εξετάσετε αν ορισµένα κείµενα µπορούν να αντιστοιχούν σε δύο είδη της στήλης Β. Να εντοπίσετε µία τέτοια περίπτωση και να τη δικαιολογήσετε.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΚΕΙΜΕΝΟΥ


ΕΙΔΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

1. Δείτε τα σίριαλ που γίνονται διεθνή µπεστ σέλλερ. Για να

Σαγηνεύσουν ταυτόχρονα χριστιανούς και µουσουλµάνους,

φτωχούς και πλούσιους, αναλφάβητους και πτυχιούχους,

µικρούς και µεγάλους, άνδρες και γυναίκες, δεν έχουν ίχνος

ηθικής, παράδοσης, φιλοσοφίας, ιστορικής µνήµης, έχουν µόνο διάφορα απροσδόκητα, για να συντηρούν το ενδιαφέρον.

2. Αντίθετα από ό,τι πιστεύει ο κόσµος, οι µικροοργανισµοί δεν «ψοφούν» από το κρύο, γι. αυτό έχουµε περισσότερες ιώσεις κατά τη διάρκεια του χειµώνα. Το ίδιο συµβαίνει και µέσα στα ψυγεία. Τα βακτηρίδια και άλλοι επιβλαβείς για τον άνθρωπο

3. Έχουµε κάτι στα µέτρα σας. Ξέρουµε ακριβώς τι θέλετε. Μια

οθόνη µε όλα τα πλεονεκτήµατα των «µεγάλων ιντσών», αλλά

µε πολύ µικρότερον όγκο και χαµηλότερο κόστος.

4. Ο ντόπιος ασβεστόλιθος µε τον οποίο χτίστηκε ο ναός του Δία

στην Ολυµπία ήταν καλυµµένος µε µια στρώση γύψου. Η οροφή

πάντως και τα γλυπτά έγιναν από εξαιρετικό παριανό µάρµαρο.

5. Ανέβαινε, κατέβαινε, βούλιαζε µέσα του η Κρήτη. Δεν ήταν

νησί· ήταν ένα θεριό που κείτουνταν στη θάλασσα· ήταν η Γοργόνα, η αδερφή του Μεγαλέξαντρου, που θρηνούσε και

φουρτούνιαζε το Πέλαγο.

6. Η ιδέα πως κάποιος µπορούσε να µεταφέρει άλογα µε πλοία το

1.600 π.Χ. ίσως φανεί παράλογη, αλλά προφανώς αυτό ακριβώς

έγινε. Αργότερα, την εποχή του Οµήρου, το κοινό του δεν δυσκολευόταν καθόλου να φαντάζεται τους αχαιούς ήρωες να

µεταφέρουν τ. άλογά τους στην Τροία.

7. Είµαστε αποφασισµένοι να µην υποχωρήσουµε στη διεκδίκηση

των δίκαιων αιτηµάτων µας.

8. Σ. ένα από τα έργα µας, που παιζόταν από πολύ µικρά παιδιά,

παρουσιαζόταν µια σκηνή, στην οποία µια συντροφιά δειπνούσε. Το γεγονός ότι είχαν σερβιριστεί αληθινά φαγητά στη σκηνή στοίχισε αρκετό χρόνο και κόπο στον υποβολέα µέχρι να

επαναφέρει τα παιδιά στη συνέχιση της παράστασης· είχαν

ολότελα ξεχάσει το κοινό που τους παρακολουθούσε και

έτρωγαν ό,τι υπήρχε στο πιάτο.

9. Οφείλουµε στα παιδιά µας µια καλύτερη εκπαίδευση, τους

οφείλουµε το δικαίωµα στην εργασία, τους οφείλουµε µια πιο

ισχυρή οικονοµία, αλλά και µια δικαιότερη κοινωνία και µια

πιο γνήσια δηµοκρατία.

10. Τι είναι η φιλία; «Εύνοια» φυσικά -λέγει ο Αριστοτέλης· να

έχεις δηλαδή καλές διαθέσεις απέναντι σ. έναν άνθρωπο, να

επιζητείς τη συντροφιά του, να θέλεις την ευτυχία του.

11. Τα παιδιά που έχουν γεννηθεί τα τελευταία 10-20 χρόνια έχουν µεγαλώσει χρησιµοποιώντας τηλεόραση και υπολογιστές. Άρα αυτά τα τεχνολογικά επιτεύγµατα ανήκουν στον κόσµο τους.


α) αθλητικού σχολιασµού

β) αποδεικτικό

γ) αφηγηµατικό

δ) διαφηµιστικό

ε) επιστηµονικό









9. Να βρείτε τις αντιστοιχίες στις ακόλουθες στήλες. Ένα στοιχείο της στήλης αριστερά περισσεύει.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ ΣΚΟΠΟΙ

1. Πορτοκάλια ΑΑΑ α. Αίτηση συγγνώµης

2. Η πόρτα είναι ανοιχτή. β. Απειλή

3. Επικίνδυνη στροφή δεξιά γ. Έκφραση ευχαριστίας

4. Το πιστόλι µου ήταν πάντα το δ. Παράγγελµα

πιο γρήγορο της πόλης! ε. Διαφήµιση

5. Τα νεύρα µου είναι ταραγµένα στ. Προειδοποίηση

6. Προεισαγωγικό άλµα. Ακροστασία, ζ. Πρόσκληση, παρότρυνση

έκταση, ακροστασία, ανάταση.

7. Τα πιο ωραία λουλούδια που

έχω δει ποτέ!

8. Το βιβλίο µου είναι σε καλή κατάσταση.

10. Αφού αντιστοιχίσετε κάθε περιγραφή της αριστερής στήλης µε τον πρακτικό σκοπό της (στη µεσαία στήλη) και µε το είδος του εντύπου, όπου µπορεί να χρησιµοποιηθεί (στη δεξιά στήλη), να απαντήσετε τις ερωτήσεις που ακολουθούν.(Ένα στοιχείο από τη µεσαία στήλη και δύο από τη στήλη δεξιά περισσεύουν.)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου